ازجمله نکات قابل توجه در این جریان برقراری عقد خواهری بین برخی از زنان است در این
جریان به روایت طبقات الکبری ج8 ص109 المستدرک علی الصحیحین ج4 صص32-33 و ......
حضرت فاطمه(س) با ام السلمه و عایشه (احتمالا عایشه دختر طلحه ) با زن ابو ایوب انصاری
پیامد پیمان
بدون شک این پیمان خوشایند دشمنان نبود. در باره واکنش منافقان ویهودیان مدینه اخباری
آمده است که ازشدت غضب و ناراحتی در بر هم زدن این الفتی که بین مسلمین ایجاد شد از
هیچ کوششی دریغ نکرده اند .آنها با طرح و دامن زدن به برخی مسایل اختلاف برانگیز می
خواستند تا به هدف خود برسند از جمله آن مسایل داستان شاس بن قیس یهودی
بودکه یادآور جنگ بعاث و کشته های اوس وخزرج بود .این حرکت نزدیک بود تا مدینه را در یک
جنگ داخلی فرو برد .در این راستا چند بار پیامبر دستور اخراج با وضع خفت بار چند نفر منافق
ازمسجد را داده بود .سرزنش انصار ازکمک به مهاجران که از جمله اهداف مؤاخات به شمار می رفت ،راه
دیگری برای تضعیف اتحاد میان این دو گروه بود . مفسران درباره شأن نزول آیهادامه مطلب...
رسول خدا (ص)پیمان برادری را بردو پایه بنا کرد 1-حق2-مواسات وتآخوا فی الله علی الحق والمواسات
در کتابهای ...سیره ابن هشام ،طبقات ابن سعد ، المنتظم ابن جوزی و اسدالغابه ابن اثیر بحث فهرست مهاجران وانصاری که با هم پیمان برادری بستند وجود دارد .. در حال حاضر بخاطر هجم زیاد این فهرست نتونستم بیاورم اگه دوستان مایل بودند بفرمایند ،تا در نوبت های بعدی براشون بنویسم
همیشه عادت براین بود که هر جامعه ای بر اساس بینش خویش برای اداره صحیح وتنظیم امورخود ، از
ابزارهای خاص مانند تقسیم جامعه به طبقات مختلف ، قرارداد های اجتماعی (که در آن جامعه به عنوان
قانون ارائه می شد )و مفاهیم ملی و نژادی ،سود می بردند. اما سابقه تاریخی بشر بیانگر این مطلب
است که هیچ عاملی بهتر از دین توان نقش آفرینی در میان همه اعضای جامعه نداشته است. در
جزیرالعرب ، هم قراردادهای اجتماعی بود و هم دین (به معنی عام)؛ولی این جریان نتوانست تشتت و از
هم گسیختگی افراد را ازمیان بردارد ؛ زیرا اساس این قراردادها نوعاً بر رقابت های قبیله ای و جنگهای
پی در پی آنها بود این قراردادهارا بیشتر قبایل ضعیف منعقد می کردند تا در برابر قبایل قوی تر به توازن
قدرت برسند . ازاین میان تنها قراردادی که اسلام آنرا بخاطر حمایت آن از مظلوم تأیید کرد ادامه
مطلب...