ازجمله نکات قابل توجه در این جریان برقراری عقد خواهری بین برخی از زنان است در این
جریان به روایت طبقات الکبری ج8 ص109 المستدرک علی الصحیحین ج4 صص32-33 و ......
حضرت فاطمه(س) با ام السلمه و عایشه (احتمالا عایشه دختر طلحه ) با زن ابو ایوب انصاری
پیامد پیمان
بدون شک این پیمان خوشایند دشمنان نبود. در باره واکنش منافقان ویهودیان مدینه اخباری
آمده است که ازشدت غضب و ناراحتی در بر هم زدن این الفتی که بین مسلمین ایجاد شد از
هیچ کوششی دریغ نکرده اند .آنها با طرح و دامن زدن به برخی مسایل اختلاف برانگیز می
خواستند تا به هدف خود برسند از جمله آن مسایل داستان شاس بن قیس یهودی
بودکه یادآور جنگ بعاث و کشته های اوس وخزرج بود .این حرکت نزدیک بود تا مدینه را در یک
جنگ داخلی فرو برد .در این راستا چند بار پیامبر دستور اخراج با وضع خفت بار چند نفر منافق
ازمسجد را داده بود .سرزنش انصار ازکمک به مهاجران که از جمله اهداف مؤاخات به شمار می رفت ،راه
دیگری برای تضعیف اتحاد میان این دو گروه بود . مفسران درباره شأن نزول آیه
(الذین یبخلون و یأمرون الناس بالبخل ..... _نسا 44-42 )گفته اند که عده ای از منافقان و
یهودیان ،مانند کردم بن قیس ،حلیف بن کعب بن اشرف ،اسامة بن حبیب ،نافع بن ابی نافع
و....... نزد انصار آمده وبه عنوان نصیحت و خیر خواهی به آنان می گفتند: به این گروه انفاق
نکنید زیرا مابیم داریم که شما با این کار گرفتارفقر شوید.
این برخی از سنگ اندازی های منافقان بود . حال بابررسی وقایع تاریخی باید پیام و نتیجه آن را
بکار بست و از کینه توزی های دشمنان که به هر دری می زنند تا در میان این ملت شیعی و
امت واحد تفرقه ایجاد کند ،بیزاری بجوییم و با کیاست وتوکل بر امام زمان وخدای متعال در
مقابل این هجمه ها که در حال حاضر به صورت فرهنگی بیشتر متجلی است بایستیم . جوانان
عزیز همه دوران تاریخ همیشه حق با کینه توزی باطل روبه رو بود حال نکند دوباره بدونه توجه
به نصایح تاریخ در مقابل باطل سرتعظیم فرود آوریم و آندگان در برابر این تسلیم ما را مثل الآن
خودمان که برخی گذشتگان رامذمت میکنیم ،مورد سرزنش قرار گیریم..